آفیش
 
قالب وبلاگ

سازمان‌ها چه کوچک و چه بزرگ در رسانه‌های اجتماعی وارد شده اند و سعی دارند آرام آرام فواید آن را کشف کنند. آنها از توییتر استفاده کرده‌اند، در فیس بوک صفحه‌های طرفداران خود ایجاد کرده اند و یا در یوتیوب فیلم ویدئویی قرار داده‌اند شاید به این دلیل که احساس می‌کنند رسانه‌های اجتماعی وسیله‌ای برای تجارت هستند و سعی دارند بر این موج سوار شوند.
حال این سوال مطرح می‌شود که چه تفاوتی بین رسانه‌های اجتماعی و کسب و کارهای اجتماعی وجود دارد؟ چگونه می‌توان شرکت‌ها را به سمت جذب مشتریان وفادار، تولیدی و تعاملی سوق داد؟ چگونه کسب و کار اجتماعی و روابط عمومی مشابه هم هستند؟
Social Pros یکی از مشهورترین پادکست‌های بازاریابی در جهان است که بر روی یک جمله « افراد واقعی کارهای واقعی در رسانه‌های اجتماعی انجام می‌دهند» تمرکز نموده است. در این پادکست داستان‌ها و رازهای پشت پرده درباره اینکه چگونه شرکت‌هایی همچون Ford ، Dell ، IBM ، ESPN و dozens کارکنان بسیاری دارند، بیان می‌شود و برنامه‌های رسانه‌های اجتماعی آنها مورد اندازه‌گیری و بهره برداری قرار می‌گیرد.


ویژگی‌های هفتگی در آمار رسانه‌های اجتماعی
موردهای مطالعاتی بازاریابی محتوا و رسانه‌های اجتماعی
توصیه‌هایی از بهترین مدیران رسانه‌های اجتماعی در جهان
از جمله موضوعاتی هستند که هر هفته توسط متخصصان و کارشناسان به آنها پرداخته می‌شود.
در یکی از اپیزودهای این پادکست سندی کارتر، مدیر توسعه زیست محیطی و کسب و کار اجتماعی در IBM ، چهار درس کلیدی کسب و کار اجتماعی را به اشتراک گذارده است که هر فرد متخصص و حرفه‌ای روابط عمومی باید آن ها را فرا بگیرد.
کسب و کار های اجتماعی چیست؟
کارتر می‌گوید کسب و کار اجتماعی شرکتی است که شفاف، مفتوح و گشاده و همچنین صادق است. چنین شرکتی علاوه بر زیرکی، درحال کار بر روی روش‌های سریع الانتقال است زمانی که به توسعه راهبردهای خود می‌پردازد و آنها را با روش‌ها و ایده‌های جدید منطبق می‌سازد.
کسب و کار اجتماعی با مشتریان و کارکنان خود در تعامل است. برای چنین کسب و کاری، تعامل با کارکنان به همان اندازه تعامل با مشتریان و مصرف کنندگان دارای اهمیت است.
برای کسب موفقیت به عنوان یک کسب و کار اجتماعی، سازمان‌ها باید کارکنان خود را درگیر سازند و آنها را به حمایت از نام تجاری یک سازمان تشویق کنند. تکنولوژی و ابزارهای اجتماعی یکی از روش‌ها برای ترغیب به دفاع و حمایت از یک برند در طول فرایندهای کسب و کار است.
 چه تفاوتی بین رسانه های اجتماعی و کسب و کار اجتماعی است؟
تعریف ساده ما از رسانه‌های اجتماعی، مجموعه‌ای از فناوری‌هاست که به صورت آنلاین به هر فردی اجازه ارسال، اشتراک‌گذاری محتوا و یا اظهار نظر با شبکه‌ای از افراد دیگر که از چنین توانایی برخوردار هستند را می‌دهد.
و اما کسب و کار اجتماعی به اندیشه استفاده خوب و ادغام فناوری‌های رسانه‌های اجتماعی و اصول رسانه های اجتماعی در داخل یک سازمان برای تحریک ارزش‌های کسب و کار گفته می‌شود. بنابراین رسانه‌های اجتماعی فقط ابزار هستند و کسب و کارهای اجتماعی فراتر از ابزار، با نگاهی عمیق‌تر به دنبال آن است که چگونه این ابزارها ارزش را برای سازمان به ارمغان می‌آورند.
رسانه‌های اجتماعی به تزریق بازخورد مشتری به بدنه روابط عمومی‌های سنتی و یا فرایند بازاریابی می‌پردازند. کارتر توضیح می‌دهد که یک کسب و کار اجتماعی بسیار فراتر از این می‌رود که فقط این داده‌ها را به بازاریابی و ارتباطات خود بیفزاید بلکه این اطلاعات صدای مشتریان را به گوش کارمندانٍ، فروشندگان، بخش خدمات، آموزش و تقریبا همه عوامل دیگر کسب و کار می‌رساند.
در حقیقت کسب و کار اجتماعی، رسانه‌های اجتماعی و بازخوردهای مشتریان را درفرایندهای کسب و کار سنتی خود تعبیه کرده است و آن را قادر می‌سازد تا به میزان قابل توجهی بر ارزش کسب و کار افزوده شده و به ایجاد یک مزیت رقابتی بپردازد.
چگونه کسب و کار اجتماعی و روابط عمومی مشابه هستند؟
در هسته و مرکزیت اصلی، هدف کسب و کار اجتماعی بسیار با هدف روابط عمومی مشابهت دارد.
کارتر می‌گوید: «اجتماعی بودن به روابط افراد و شکل‌گیری این مناسبات با بسیاری از افراد مختلف مربوط می‌شود». نه لزوما به قصد فروش بلکه برای افزودن بر ارزش آنها، آموختن برخی چیزها و پاسخ به سوالات تا روابط اعتمادی شکل گیرد بنابراین زمانی که آنها به چیزی نیاز داشتند، می‌توانند به شما به عنوان یک عامل تاثیر گذار کلیدی رجوع کنند چرا که دیگر اکنون بر اساس عمل و کردار صورت گرفته به شما اعتماد پیدا کرده‌اند.

آیا کسب و کار اجتماعی می‌تواند روحیه همکاری کارکنان را پرورش دهد؟
کسب و کار اجتماعی کارکنان را به همکاری و کار گروهی تشویق می‌کند. یک رویکرد اجتماعی به کسب و کار و روابط عمومی، کارکنان را به بهره‌برداری از تخصص یکدیگر و اشتراک گذاردن این تجربیات با مشتریان و مصرف کنندگان قادر ساخته و همچنین به ارایه ارزش در بازار می‌پردازد.
علاوه بر تعامل مشتری، ابزارهای اجتماعی یک محرک قدرتمند برای تعامل کارکنان هستند. کارترمی‌گوید: شرکت‌هایی که کارکنان خود را با برنامه‌های اجتماعی درگیر می‌سازند مانند Ford ، Dell ، IBM و... کارکنان شان تمایل بیشتری به ماندگاری در سازمان دارند؛ برای این که این گونه احساس می‌‌کنند که صدای آنها شنیده می‌شود و به طور کلی نقشی را در استراتژی‌های شرکت بازی می‌کنند.  
برای آموختن راهنمایی‌های بیشتر و راهبردی از متخصصان برجسته رسانه‌های اجتماعی می‌توانید به جدیدترین ای بوک جی بایر به نام Social Pros All-Stars مراجعه نمایید.

منبع: کاوشگران روابط عمومی

[ سه‌شنبه ٩ اردیبهشت ۱۳٩۳ ] [ ۱٠:۳٤ ‎ق.ظ ] [ معصومه رشیدی ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
صفحات اختصاصی

آرشيو مطالب
امکانات وب