آفیش
 
قالب وبلاگ

بخش عمده ای از کار روابط عمومی‌ها به امور راهبردی و تحلیلی مربوط می‌شود. یک ایده عالی می‌تواند به اندازه اجرای آن خوب باشد ـ برای این منظور این ایده باید در روش‌های درست منتشر شود، رسانه‌های دیجیتال حداکثر استفاده را از آن ایده ببرند و تاثیرش باید مورد اندازه‌‌گیری و ارزیابی قرار گیرد. شاید به همین دلیل جیمز کرافورد مدیر PR Agency One معتقد است که گیک‌ها ( افراد متخصص، مشتاق، باذوق و دارای وسواس فکری) صنعت روابط عمومی را به عهده می‌گیرند. او می‌گوید که گیک‌ها حکومت می‌کنند برای اینکه « آنها بسیار مبتکر و خلاق هستند نه تنها در داستان سرایی‌هایشان بلکه در روش‌هایی که از فناوری‌های جدید برای ارزیابی مشکلات قدیمی موجود در روابط عمومی‌ها استفاده می‌کنند. با این وصف درحال حاضر، این امکان وجود دارد که ویژگی فروش را به روابط عمومی‌ نسبت دهیم یعنی همان چیزی که من در هنگام آغاز این حرفه، وقوع آن را غیرممکن می‌دانستم. به علاوه درحال حاضر در مقایسه با گذشته بهتر می‌توانیم به دنبال کسب شهرت باشیم. برای انجام این عمل به طور صحیح باید یک رهبری آرام و خونسرد با مهارت‌های تحلیلی قوی وجود داشته باشد.»


جاناتان مک لئود، رئیس شرکت انگلستان، مسئول امور مالی و عمومی در شرکت  وبر شاندویک( یکی از شرکت‌های جهانی پیشرو در روابط عمومی) نیز براهمیت اتخاذ یک رویکرد علمی در روابط عمومی‌ها تاکید می‌کند و می‌گوید: « درک علم نهفته شده در پشت این هنربرای ساختن کمپین‌های ارتباطی موفق و اثربخش کاملا ضرورت دارد». مک لئود می‌گوید که شرکتش برطرفدارانی متکی است که نه تنها خواهان داستان خوب هستند بلکه کارشان را برتحلیل داستان‌ها با کمک آمار و ارقام بنا نهاده‌اند.

افرادی که اعضاء تیم‌های روابط عمومی را در کنارهم  قرار می‌دهند باید به دنبال کسانی باشند که مهارت‌های اجتماعی و تحلیلی مورد نیاز روابط عمومی‌ها را دارا باشند. همانطور که سوگرانت، یکی از بنیانگذاران آژانس onechocolate communications می‌گوید:«هنوز در شغل ما یافتن گیک‌های ذاتی و فطری بسیار سخت است.»

با این حال گرانت می گوید این مشکل در طول زمان کاهش می‌یابد و «گیک» بیشتر از یک اصطلاح نخواهد بود همانطور که « نسل هزاره به طور خودکار با این مهارت‌های ذاتی در هر آنچه انجام می‌دهند، رشد خواهند یافت.»

چشم انداز ایالات متحده

خواسته‌های مشابهی برای متفکران استراتژیک در روابط عمومی در آمریکا متداول هستند. اریک کافمن، نایب رییس ارشد آژانس روابط عمومی 5W، سه شالوده برای روابط عمومی‌هایی که خواستار مهارت‌های تحلیلی هستند، توصیف می‌کند: 

ادغام و تلفیق-  در فضای به طور فزاینده شلوغ امروزی، شرکت‌ها باید تلاش‌های خود ـ از جمله رسانه‌ها، مصرف کنندگان، رویدادهای مطبوعاتی و مشارکت‌های استراتژیک را برای بهره برداری از بازارهای جدید ادغام نمایند.

تنوع – رهبران صنعت به شدت بر برنامه‌های رسانه‌های چند کاناله استناد می‌نمایند که شامل رسانه‌های درآمدزا (مطبوعات)، رسانه‌های شخصی (محتوا) و رسانه‌های پولی (تبلیغات) می‌شود یک استراتژی آزمایش شده و درست که تا رسیدن به نتایج ادامه خواهد داشت.

اندازه گیری - اندازه گیری، اندازه گیری، اندازه گیری. اندازه گیری برای همراه شدن با تغییر روندها و رشد مخاطبان مورد نیازاست . اندازه‌گیری تضمین می‌کند که همه تلاش‌های کمپین‌ها ( وسرمایه‌گذاری) ترافیک واثرگذاری لایه‌های زیرین را هدایت می‌کند و به آنها بینش و نگرشی می‌بخشد درباره آنچه که می‌تواند برای دستیابی به موفقیت بیشتر به فرصت‌ منجرشود. 

اینکه گفته می‌شود گیک‌های بیشتر در روابط عمومی‌ها مورد نیاز هستند، به این معنی نیست که دستیابی به خلاقیت مستلزم رنج و زحمت است. خلاقیت می‌تواند در یک ذهن تحلیل‌گر به اندازه ذهن یک هنرمند پرورش یابد. همانگونه که گراهام گودکیند موسس آژانس روابط عمومی FRANK می‌گوید: « برای خلاق بودن در روابط عمومی شما نیازمند آن هستید که ذهن خود را بر روی به چالش کشیدن هنجارها باز کنید. هرکس بتواند این کار را انجام دهد، از راهنمایی درست، انگیزش و موقعیت فیزیکی برخوردار می‌گردد. گیک‌ها و هنرمندان هر دو می‌توانند به اندازه یکدیگرخلاق باشند چرا که به نظر من ذهن تنظیم شده هردو آنها به چیزها ازمنظری غیرمتعارف نگاه می‌کنند و همین ویژگی به آنها کمک می‌کند تا راه حل‌هایی که معمولا آشکار نیستند را پیدا کنند.»

بررسی موردی

Stacey Neighbour درباره انواع افرادی که در سازمان رشد می‌کنند توضیح می‌دهد:

ما دارای مشتریان فوق‌العاده متنوعی هستیم ازمصرف کنندگان برندهای معروف تا سازمان‌های دولتی، بنابراین به یک نیروی کار بسیار انعطاف پذیر و متنوع با طیف وسیعی از دیدگاه‌های مختلف نیاز داریم.

"سرعت تغییردر روابط عمومی هرگز بسیار سریع نبوده است و بنابراین نگرش ما به جای تمرکز برروی مجموعه‌ای از مهارت، جستجوی ثبات و پایداری است. ما به دنبال مخاطبان پرشوری هستیم که حقیقتا درباره روابط عمومی هیجان زده شوند و آتشی برای نفوذ بر دیگران داشته باشند.»

"همه مخاطبان ما مهارت‌های اندازه‌گیری و خلاقیت را به همان روشی که به ساختن روابط دوستانه و مهارت‌های رسانه‌های اجتماعی می‌پردازند، دارا هستند. پس ما از متخصصان، تهیه‌کنندگان، روانشناسان رفتاری، معلمان مذهبی، کارشناسان تبلیغات خلاق و فیلم سازان برخوردار هستیم. فقط در این صورت شما می‌توانید از رسانه‌های درآمدزا به سمت رسانه‌های پولی، مشارکتی و شخصی حرکت کنید.»

« برای ما، مهم ترین چیز به وجود آوردن تیمی برای خدمت رسانی به مشتریان است. ما معتقدیم که موفقیت از ترکیب آتشین مهارت‌ها و شخصیت‌ها حاصل می‌شود. تلفیقی از افراد با تجربه روابط عمومی سنتی و آنهایی که از پیشینه‌ها و زمینه‌های مختلف می‌آیند. ترکیبی از کسانی که واقعیت تجاری سازمان را درک می‌کنند و آنهایی که می‌توانند ایجاد اختلال در چگونگی حل مشکلات سازمان را برطرف نمایند.»

منبع: کاوشگران روابط عمومی

[ شنبه ٢٧ اردیبهشت ۱۳٩۳ ] [ ۱۱:٤٧ ‎ق.ظ ] [ معصومه رشیدی ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
صفحات اختصاصی

آرشيو مطالب
امکانات وب