آفیش
 
قالب وبلاگ

دنیای کسب و کار امروز بر پایه مشتری مداری استوار شده است به گونه‌ای که ارایه و گسترش خدمات بدون در نظر گرفتن این اصل تا حدودی غیر ممکن است. مشتری امروز از حالت دنباله رو تولید کننده به هدایت کننده سرمایه گذاران، تولید کنندگان و فروشندگان تبدیل شده است و لذا موفقیت یا عدم موفقیت هر کسب و کاری در گرو جلب توجه و رضایت او است. اما در برخی مواقع مشتریانی وجود دارند که نسبت به کالا و خدمت ارایه شده بی توجه هستند. یافتن راه‌های چگونگی معامله با اینگونه از مشتریان، مشکلی است که تقریبا تمامی مدیران با آن مواجه هستند.  
برای ایجاد یک کمپین، دارای یک ایده عالی هستید و یا یک بخش فوری از مکاتبات که لازم است به تایید برسد. شما آن را برای مشتری ایمیل کرده اما پاسخی دریافت نمی‌کنید. یک ایمیل پیگیری ارسال کرده اما باز هم خبری نیست و به همین ترتیب تا اینکه با مشتری تماس گرفته و بسیار از شما عذرخواهی می کند و به شما می‌گوید که خیلی سریع ایمیل ارسالی شما را مشاهده می‌کنند اما باز هم پاسخی دریافت نمی‌کنید.


این مشکل به طرز شگفت‌اوری شایع است و بیشتر کارگزاران روابط عمومی‌ها درتلاش برای مقابله با آن هستند. در اینجا هفت نکته بیان می‌شود که در مواجه با مشتری بی توجه که نمی‌خواهد در بخش مهمی از کار به شما برگردد، می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

1. به خاطر داشته باشید که همه چیز درخدمت شما نیست. مشتریان شما افرادی پرمشغله و درحال اداره شرکت‌های بزرگ هستند. برخی مواقع علیرغم همه تلاش‌های موثرتان، شما به عنوان اولویت آنها در آن لحظه محسوب نمی‌شوید. مداومت داشته باشید. اگر دارای یک ایده خوب باشید و یا موضوعی برای آنها اهمیت داشته باشد؛ به سوی شما بازخواهند گشت.

2. بیشتر از ارسال ایمیل با آنها تماس بگیرید. برخی از بهترین مدیران در چک کردن ایمیل به شدت بد هستند. آنها پیام‌های بر روی دستگاه‌های تلفن همراه را می‌خوانند و فکر می‌کنند که «بعدا در این باره اقدام می‌کنم». تا زمانی که آنها به محل کار برگردند، 100 ایمیل دیگر دریافت می‌کنند که لازم است به همه آنها رسیدگی کنند.بنابراین اگر شما بدنبال دریافت پاسخ ایمیل خود هستید از برقراری تماس تلفنی ترسی نداشته باشید.

3. بررسی کنید که آیا مشتری می‌داند چه کاری باید با آنچه شما ارسال کرده‌اید، انجام دهد و چرا مهم است. برخی دست اندرکاران روابط عمومی بیمناک هستند از گفتن اینکه لازم است مشتریان چه اقدامی با آنچه برایشان ارسال می‌شود انجام دهند. اگر مشتریانتان ندانند چگونه قرار است به ایده شما پاسخ دهند؛ این احتمال وجود دارد که اصلا پاسخی به شما ندهند. مطمئن شوید که در ایمیل خود به شکل واضح توضیح داده‌اید که آیا نیاز دارید مشتری اطلاعات فنی وارد کند و یا یک سند پیش نویس را امضاء نماید و یا با یک بودجه موافقت کند.

4. توجه کنید که آیا کیفیت متناسب با استاندارهای طبیعی است. اکثر افراد دوست ندارند بازخورد منفی نشان دهند. مشتریان اگر تصور کنند که کار شما به میزان کافی دارای کیفیت نیست ممکن است آن را نادیده بگیرند اما نمی‌خواهند ساعاتی را برای اصلاح آن سپری کنند. اگر فعالیت شما به طور مداوم نادیده گرفته شود، در وهله اول از خودتان سوال کنید آیا واقعا به اندازه کافی خوب بوده که برای آنها ارسال شود.

5. به این فکر کنید که آیا فعالیت با آنچه مشتری می‌خواهد به آن دست یابد، مرتبط است. برخی آژانس‌ها به جای تمرکز بر روی موارد لازم برای مواجهه با اهداف مشتری، مایل به تولید فعالیت‌هایی برای نشان دادن ارزش درک شده توسط مشتری هستند. اگر مشتری شما مشغول باشد و شما کالا و یا موادی برای آنها ارسال کنید که برایشان مهم نیست نه تنها آن را نادیده می‌گیرند بلکه شما آنها را آزار خواهید داد و باعث می‌شوید تا از خود بپرسند چه مبلغی باید به شما پرداخت کنند.

6. زمان منظمی را با مشتریان تنظیم نمایید. وقت مشتریان بسیار ارزشمند است. به همین دلیل است که مشاوران روابط عمومی و تبلیغ کنندگان را برای انجام کارشان استخدام می‌کنند. با مدیریت موثر زمان به مشتری احترام بگذارید. ملاقات‌های منظم و یا تماس‌های کنفرانسی برنامه ریزی کنید به نحوی که از یک توجه تقسیم نشده برخوردار باشید.

7. بپذیرید که آن یک اتفاق یا پیشامد نیست. برخی مواقع ایده‌های عالی و بخش‌های بزرگ یک کار هرجایی نمی‌روند. این ماهیت صنعت ماست پس آن را بپذیرید و از جای خود حرکت کنید.

مشتری یک دارایی استراتژیک است و اگر سازمان‌ها، شرکت‌ها به دنبال بقای کسب و کار خود هستند لازم است شناخت دقیفتر و بیشتری از مشتریان کسب نمایند تا بتوانند ارتباط موثری با آنها برقرار نمایند. به مشتری خود میدان بدهید تا بتواند انتخاب کرده و تصمیم گیری نماید چرا که آنها قوانین و اصول بازی را تغییر داده‌اند.

[ دوشنبه ۱٤ مهر ۱۳٩۳ ] [ ٤:۱٩ ‎ب.ظ ] [ معصومه رشیدی ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
صفحات اختصاصی

آرشيو مطالب
امکانات وب