آفیش
 
قالب وبلاگ

مطالعه اخبار رسانه‌ها بدون مواجه شدن با حداقل یک داستان درباره مبارزه یک شرکت برای حفظ شهرت خود بعد از دستیابی به آن در رسانه‌های اجتماعی، دشوار است. همه انواع سازمان‌ها ـ از ادارات پلیس گرفته تا شرکت‌های پیتزا ـ به طور مستمر به راه‌های خلاقانه دست یافته‌اند تا خود را در رسانه‌های اجتماعی به زحمت بیاندازند. با گسترش مخاطبان آنلاین، ضرورت ارتباطات بحران در رسانه‌های اجتماعی از لحاظ اهمیت در حال افزایش است.
چه بحران پیش آمده به خود افراد آسیب برساند یا نتیجه متداول شدن یک موضوع دشوار باشد، ارتباطات بحران حرفه‌ای بیان می‌کند که شکست یا موفقیت در پاسخگویی به بحران بستگی به آماده سازی دارد که در واقع پیش از وقوع بحران انجام شده است.
با در نظر گرفتن این موضوع، جف پرتر برخی ازنکات را برای آماده سازی در مقابل بحران بیان می‌کند:     


1.    آماده باشید
سرعتی که یک بحران می‌تواند در رسانه‌های اجتماعی تشدید شود، شگفت انگیز است. دارا بودن پروتکل‌های لازم در محل و تیم آموزش دیده که چگونه بتواند آنها را دنبال کند می‌تواند تفاوت بین مدیریت بحران به شکلی موثر و برخورداری از یک وضعیت خارج از کنترل را آشکار سازد. زمانی که در حال مدیریت بحران در رسانه‌های اجتماعی هستید اینکه از فرایندهای واضح و مشخص شده برای ارزیابی، تشدید و یا تایید آن برخوردار باشید، بسیار مهم است مدیران اجتماع و سفیران برند باید از موضوعات و مسائل حساس سازمان خود آگاه باشند. آنها همچنین باید بدانند چه زمانی تشدید مناسب است و هشدار به چه کسانی باید داده شود. اقتدار نهایی برای تایید باید به وضوح و به خوبی تعریف شود. حتی بهترین استراتژی پاسخگویی بحران اگر خطوط ارتباطات و اقتدار نامشخص باشند، می‌تواند از خط خارج شود.  

2. به دوستان خود نزدیک شوید و به منتقدان خود نزدیکتر
بحران همیشه از جایی نمی‌آید. غالبا موضوعی که شما به طور مرتب مورد نظارت قرار داده‌اید توسط یک رویداد که آن را به پشت یک جریان و  طبقه بندی بحران حرکت داده، تحت فشار قرار می‌گیرد. از نظارت رسانه‌های اجتماعی برای آموزش خود در گروه‌های ذینفع آنلاین علاقمند به موضوعاتی که کسب و کار شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد بهره ببرید. افراد بانفوذ در درون این گروه‌ها را شناسایی کنید و بدانید کجا ایستاده‌اند. شناخت دیدگاه ذینفعان در رابطه با موضوعات کلیدی می‌تواند در توسعه استراتژی ارتباطات بحران شما مفید باشد. ادامه بحث‌های مرتبط در رسانه‌های اجتماعی بعضی مواقع می‌تواند سرنخ‌هایی فراهم کند؛ زمانی که یک مسئله بادوام، هر چند وقت یکبار بحث آن داغ می‌شود و امکان تبدیل شدن به بحران را دارد.   

3. بیگانه نباشید
اواسط بحران، بهترین زمان برای معرفی خودتان نیست. در طول کار روزانه خود به دنبال فرصت‌هایی برای تعامل با ذینفعان آنلاین باشید و ارزش‌هایی را به گفتگوهای خود بیافزایید. به نظارت رسانه‌های اجتماعی به عنوان یک بازی دفاعی و ساده فکر نکنید بلکه از نظارت خود برای استخراج کردن فرصت‌ها و وارد کردن خود در بحث‌ها و ایجاد روابط دوستانه استفاده کنید. روابط دوستانه توسعه یافته از طریق تعامل مداوم در رسانه‌های اجتماعی می‌تواند ارزشمندی را در رسانه‌های اجتماعی در شرایط بحران ثابت کند.

4. جایگاه خود را عمیق‌تر سازید
صرفنظر از اینکه بحران از کجا شروع می‌شود، شما می‌توانید کاملا مطمئن باشید که بحران بوجود آمده حرکت می‌کند و در سراسر رسانه‌های اجتماعی منتشر می‌شود. تلاش کنید تا سواد رسانه‌های اجتماعی را در میان تیم خود و در سراسر سازمانتان گسترش دهید. این شامل فراتر رفتن از برپایی راهنمایی‌های رسانه‌های اجتماعی است و نیازمند آموزش دادن افراد خود است یعنی آنها درک عمیق‌تر از رسانه‌های اجتماعی، فرایند تعامل موثر و قابلیت‌های رسانه‌های اجتماعی برای تأثیر بر نتایج کسب و کار و شهرت داشته باشند. جایگاه عمیق‌تر، شما را مطمئن خواهد ساخت که فراوانی‌های لازم در خبرگی یا تخصص بحران رسانه‌های اجتماعی را دارا هستید و فهرستی از افراد توانا برای کمک به توسعه استراتژی‌‌های رسانه‌های اجتماعی گسترش خواهد داد.
بحران رسانه‌های اجتماعی یک واقعیت و خطری است که امروزه همه ما با آن مواجه هستند و به انتشار ویروسی بسیار سریع در یک دوره زمانی بسیار کوتاه گفته می‌شود. یکی از کلیدهای موفقیت کاهش بحران رسانه‌های اجتماعی برنامه ریزی قبل از بحران است که به نوعی نقش نجات غریق را بازی می‌کند. اما آنچه مهم است این است که بدانید چه چیزی بحران است و چه چیزی بحران نیست. ایجاد یا تجدید نظر در طرح و یا نقشه ارتباطات خود، شما را برای مدیریت و سازماندهی بحران‌های بوجود آمده آماده می‌سازد.

منبع: کاوشگران روابط عمومی

[ پنجشنبه ۱۳ آذر ۱۳٩۳ ] [ ۱۱:٢٩ ‎ق.ظ ] [ معصومه رشیدی ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
صفحات اختصاصی

آرشيو مطالب
امکانات وب