آفیش
 
قالب وبلاگ

برندسازی یکی از جنبه‌های جدایی ناپذیر توسعه شخصی و کسب وکار است. این موضوع نه تنها آگاهی مصرف کننده از یک برند را افزایش می‌دهد بلکه به برند هویت و ارزش می‌بخشد. ظهور پلت فرم‌های مشارکتی و تعاملی به بسیاری از کسب و کارها این شانس را می‌دهد تا آگاهی مخاطب و انصاف را افزایش دهند. اگرشما تا به حال به ایجاد یک برند شخصی و یا کسب و کار فکر کرده‌اید، پس مهم است که بدانید برندسازی یک معامله بزرگ زمان و منابع است. در بخش که در ادامه می‌آید، برندسازی را تعریف و به انواع مختلف آن نگاهی می‌اندازیم.

برندسازی چیست؟
تعریف مشخصی که در واقع جوهر برندسازی را در تمامیت آن مطرح کند وجود ندارد. بسیاری از مردم اینگونه تصور می‌کنند که همه معنای برندسازی به برقراری ارتباط و آشکارسازی نام تجاری مربوط می‌شود. این تنها یک جنبه از برند سازی است. بهترین روشی که می‌توانیم آن را تعریف کنیم این است که برندسازی فرایند ایجاد ارزش برای مصرف کنندگان است. این شامل همه آن چیزهایی است که مصرف کننده درباره کسب و کار شما به صورت کلی می‌داند، احساس می‌کند و تجربه می‌کند.
برای اینکه تعریفی از برندسازی داشته باشیم به سه نوع برند مشهور و آنچه که آنها داوطلب آن هستند نگاهی می‌اندازیم.


برند خدماتی ـ این نوع برند بر اساس دانش، فرهنگ و تجربه‌ای که فردی در ارایه خدمات به آژانس/ شرکت و یا مردم دارد ساخته می‌شود. مانند Geek Squad و یا Molly Maid .

برند خرده فروش ـ این برند بر پایه ترکیبی از تجربه خدمات و یا محصولات ساخته می‌شود. مانند کی.اف. سی، Chick-fil-a ، Kroger

برند کالا ـ بر اساس تجربه‌ای که فردی با یک محصول خاص دارد ساخته می‌شود مانند نایک، فورد و سونی

مراحلی که در برندسازی باید مد نظر قرار گیرد به این شرح است:

برند خود را تعریف کنید
اولین مرحله در برند سازی، تعریف برند است. این یک گام بسیار مهم و در نهایت تعیین کننده است که برند شما واقعا برای چه چیزی ایجاد شده است. زمانی که نام تجاری خود را تعریف می‌کنید، باید چک لیستی از نقط قوت اصلی خود تهیه کنید. به همین ترتیب اگر اقدام به تعریف یک برند شخصی می‌نمایید، باید به مهارت‌ها و تخصص‌هایی که دارید نگاهی داشته باشید به ویژه آنهایی که می‌توانید بر آنها تکیه کنید. در همین راستا، شما نیازمند آن هستید که بدانید برند شما داوطلب و به دنبال چه چیزی است و چه چیزی برای برند شما مهم است(ارزش برند). ارزش‌های شما در یک مسیر و یا مسیرهای دیگر باید نشان دهد که شما به رفاه اقتصادی، اجتماعی و محیطی مصرف کنندگان کمک می‌کنید. ممکن است  برخی از این جنبه‌های مهم برند سازی را بلافاصله و تا زمانی که به آنها به شکلی عینی نگاه کنید، تشخیص ندهید.

تفاوت و موقعیت برند شما
پیش از گام گذاشتن در وادی برندسازی، شما باید زمانی را برای متمایز کردن آن در مقایسه با برندهای دیگر اختصاص دهید، بطوریکه بتوانید جلب توجه نموده و در میان رقبا دوام بیاورید. برای متفاوت ساختن برندتان، باید به ایجاد یک مزیت منحصر به فرد در ذهن مصرف کنندگان بپردازید نه اینکه صرفا به دنبال جلب توجه توسط رنگ‌ها، لوگوها و یا دیگر عناصر سطحی باشید. وقتی شما با یک گزاره ارزشمند منحصر به فرد مطرح می‌شوید، باید استراتژی برند مناسبی را بکار برید تا برندتان را از جهتی به جایگاهی برسانید که مصرف کنندگان را وادار سازد تا آن را ببینند و قدردانی  بیشتری از نام تجاری شما در بازار رقابتی داشته باشند.

ایجاد و آشکارسازی برندتان
برندسازی یکی کردن چیزی نیست. ایجاد یک برند شخصی قدرتمند و منحصر به فرد و یا برند کسب و کار نیازمند زمان و تازگی است. برای ساختن برند شخصی، باید ارزش‌ها و مهارت‌های خود را با درنظر گرفتن مسئولیت‌ها و نقش‌های جدید که شما را در معرض موقعیت‌های بیشتری قرار می‌دهد، تقویت کنید. به تناوب می‌توانید از کانال‌های تبلیغاتی، وبلاگ‌ها، فروم‌ها و رسانه‌های اجتماعی (مانند لینکداین، توییتر و فیس بوک) در جهت ایجاد صدایی برای برند شخصی و یا برند تجاری خود بهره ببرید.
زمانی که برندتان را ایجاد می‌کنید، شما باید در جهت توسعه شخصیت برند (آنچه مردم می‌دانند، فکر می‌کنند و درباره شما می‌گویند) تلاش کنید. این همان چیزی است که مردم را به حرکت وا می‌دارد و یا ایجاد انگیزه می‌نماید تا برند شما را بشناسند و با آن در تعامل باشند. حقیقت این است: اگر شما استراتژی‌های برند سازی خود را به طور مداوم اجرا کنید، به آسانی الگویی ایجاد خواهید کرد که برای همیشه با نام برند شما مرتبط خواهد بود.

برند خود را شخصی سازی کنید
اگر می‌خواهید کمپین برندسازی و یا یک برند موفق باشد، پس باید ان را شخصی سازی نمایید. بسیار مهم است که به برند خود هویت ببخشید. به مصرف کنندگان اجازه بدهید شخصیت برند شما را در تمامیت آن مشاهده کرده و تجربه نمایند. به برند خود به عنوان چیزی نگاه کنید که یک مصرف کننده می‌خواهد تقریبا شناسایی کند همانگونه که آنها با ماشین، تلفن و کامپیوترهای مورد علاقه خود انجام می‌دهند.
اگر شما ازبرندسازی بهره بگیرید، باید از مصرف کنندگان دعوت کنید تا در ایجاد ارزش‌ها، همکار شما باشند بطوریکه آنها بتوانند احساس کنند که خودشان مالک آن برند هستند و با آن ارتباط دارند. برندهای بزرگ تعامل برند ـ مصرف کننده را با شخصی سازی محصولات برای آشنا شدن با نیازها و ترجیحات مصرف کنندگان تشویق می‌کنند. زمانی که شما برند خود را شخصی سازی می‌کنید، به مصرف کنندگان دلیلی برای شرکت و تعامل با برندتان در طول حیات برند می‌دهید.

برند خود را بررسی کنید
یک برند ایستا و ساکن نیست بلکه از طریق طیفی از احساسات در طول دوران حیات خود حرکت می‌کند. بسته به استراتژی‌های برندتان، برند شما به لحاظ قدرت رشد کرده و یا به صورت خفته باقی می‌ماند و یا با زمان عقب می‌رود. در چرخه یک برند، رویدادهای جدید، تغییرات و شرایط، چالش‌ها و فرصت‌هایی را برای افزایش ارزش برند یا ایجاد دوباره آن به همراه می‌آورند. همه این فرصت‌ها به شما این انگیزه را می‌دهد تا فعالیت‌های برندسازی  را به عهده بگیرید.
همانطور که نام برند شما رشد می‌کند، بنابراین مسئولیت‌ها و انتظارات برای ادامه یافتن برندسازی را انجام دهید. بهترین روش برای اطمینان از رشد برند، مرور فعالیت‌ها و ارزیابی موفقیت‌هایتان از طریق شاخصه‌هایی مانند سطح آگاهی برند و یا سطح تعامل است. بررسی‌های مرتب به شما کمک خواهد کرد تا فرصت‌های جدید را کشف کرده و به تصاحب درآورید درحالیکه تعهدتان برای واقعی باقی ماندن در چشم انداز و استراتژی برند، حفظ می‌شود.
همانطور که می بینید، شما باید برند خودتان را تعریف کنید، آن را متمایز سازید، نمایش دهید و آنچه را که برند برای آن داوطلب شده است را در هر زمان بررسی کنید. بسیار مهم است که درباره استراتژی‌های برندتان شفاف باشید و اینکه چگونه قصد دارید تا آنها را پیاده سازی نمایید. شما همچنین باید استراتزی‌های برندی اتخاذ کنید که ارزشی به مصرف کنندگانتان بیافزاید و به آنها کمک کند تا درک واقعی از شرکت شما و آنچه که واقعا برای آن ایستاده‌اید را توسعه دهند.

منبع: کاوشگران روابط عمومی

[ چهارشنبه ٢ اردیبهشت ۱۳٩٤ ] [ ۱۱:۳٢ ‎ب.ظ ] [ معصومه رشیدی ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
صفحات اختصاصی

آرشيو مطالب
امکانات وب