آفیش
 
قالب وبلاگ

گزارش جدیدی از انستیتو مطالعات روزنامه‌نگاری رویترز شواهد تازه‌ای از چگونگی تاثیر رسانه‌های اجتماعی بر مصرف اخبار ارائه می‌کند.

این گزارش پژوهشی که مصرف ‌کنندگان خبر در پنج کشور انگلستان، آمریکا، آلمان، فرانسه و دانمارک را مورد سنجش قرار داده است – نشان می‌دهد که رسانه‌های اجتماعی در حال به چالش کشیدن نقش موتورهای جستجو به عنوان شیوه‌ی غالب یافتن اخبار هستند.


بر مبنای این گزارش در انگلیس، ٪۳۰ اخبار از طریق جستجو حاصل شده، در مقایسه با ٪۲۰ کسانی که اخبار را از طریق فیس‌بوک و توییتر بدست آورده‌اند.

گزارش همچنین یک تفاوت نسلی مشخص را در این زمینه آشکار می‌کند، که بر اساس آن ٪۴۳ جوانان احتمالا بیشتر اخبار مورد نیاز خود را از طریق حلقه‌های اجتماعی‌شان دریافت می‌کنند.

 از نکات جالب دیگر در این پژوهش شواهدی است که نشان می‌دهد، افراد معمولا تمایل بیشتری دارند تا بر روی لینک‌هایی کلیک کنند که از دوستان، همکاران یا آشنایان‌شان دریافت می‌کنند، در مقایسه با دیگر لینک‌هایی که احتمالا از هر جای دیگر وب به آن‌ها می‌رسد.

فیس‌بوک در این پژوهش مهمترین شبکه‌ی اجتماعی در به اشتراک‌گذاری خبر شناخته شده است، در حالی که بیشتر از نیمی از اخبار به اشتراک گذاشته شده در انگلیس (٪۵۵) از طریق فیس‌بوک انجام شده، و ایمیل و توییتر در رتبه‌های بعد از آن قرار داشته‌اند.

در مورد نقش فیس‌بوک در به اشتراک‌گذاری خبر این نکته را باید یادآوری کرد که رسانه‌های برجسته‌ای مثل روزنامه‌ی گاردین یا واشنگتن پست با راه‌اندازی اپلیکیشن‌های مخصوص خود در این شبکه‌‌ی اجتماعی از دلایل پر رنگ‌تر شدن بیشتر این نقش برای فیس‌بوک شده‌اند، زیرا به کمک این اپلیکیشن‌ها به اشتراک‌گذاری خبر در این شبکه‌ی اجتماعی بیش از پیش ساده شده است.

[ یکشنبه ۱ امرداد ۱۳٩۱ ] [ ۱٢:۳٥ ‎ق.ظ ] [ معصومه رشیدی ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
صفحات اختصاصی

آرشيو مطالب
امکانات وب