آفیش
 
قالب وبلاگ

بیش از 100 سال است که کوکاکولا یکی از نخستین شرکت‌های پیشرو در زمینه به کارگیری آن چیزی است که آن ها به آن داستان سرایی یک سویه می‌گویند. اما آیا گفتن داستان واقعا می‌تواند فرهنگ عامه را تحت تاثیر قرار دهد؟ آیا هنر داستان سرایی، بیان به صورت طنز و یا شکل دیگر، واقعا می‌تواند بر تصمیم خرید مردم اثر گذار باشد.  

روش بازاریابی و ارتباطات کوکاکولا، روشی هدفمند است و با مشتریان و مخاطبان خود به گونه‌ای ارتباط برقرار می‌کند که آن را از دیگر رقبایش برجسته می‌سازد. وظیفه اصلی آن تنها درباره فروش محصولات نیست بلکه ایجاد تغییر مثبت و معنادار در جهان است که از دنیا مکان بهتری می‌سازد.

وظایف کوکا کولا در قالب عبارت‌هایی به این صورت بیان می‌شود:

  • تازه ساختن جهان
  • فراهم آوردن و القاء لحظات خوش بینی و شادی
  • خلق ارزش و ایجاد تفاوت


آن ها به تازگی متوجه شده اند که استراتژی بازاریابی شان که در طول دهه‌ها به خوبی برای آن ها نتیجه داده است، نیاز به تکامل دارد و به همین دلیل از "برتری خالق " به سوی "برتری محتوا"  درحال حرکت هستند.  

برتری خالق همواره در قلب تبلیغات کوکا کولا بوده است اما آن ها متوجه شده‌اند که در حال حاضر "محتوا" به عنوان کلید موفقیت در بازاریابی قرن 21 می‌باشد که از طریق رسانه‌های اجتماعی امکان پذیر می‌باشد.

اکنون محتوا برای کوکاکولا "ماده اصلی" و "مصالح" در تعامل برندها می‌باشد. و حال این سوال مطرح است که ما چه درسهایی را می‌توانیم از استراتژی جدید بازاریابی کوکاکولا بیاموزیم؟

درس 1: تولید محتوا سیال(مایع)

هدف برتری محتوا، خلق" ایده‌ها" می‌باشد. آن ها محتوای سیال را تحت عنوان ایده‌های مسری که قابل کنترل نیستند، تعریف می‌کنند. این محتوا به طور ذاتی با اهداف کسب و کار، برندها و منافع مصرف کننده مرتبط است و به تولید گفت و گوهای معنادار می‌پردازد.

در یک وب سایت اجتماعی مردم به راحتی می‌توانند ایده‌ها، فیلم‌ها و عکس‌ها بر روی شبکه های اجتماعی مختلف مانند فیس بوک به اشتراک بگذارند. بنابراین یکی از شرط‌ های ایجاد محتوا اشتراک گذاری می‌باشد خواه یک تصویر باشد، یا یک ویدیو و یا یک مقاله

درس 2: ازمرتبط بودن محتوای مطالب خود مطمئن شوید

قسمت بعدی معادله این است که اطمینان حاصل شود که این ایده‌ها، به خلق محتواهایی خواهند پرداخت که به طور ذاتی مربوط هستند به :

  • موضوعات و اهداف کسب و کار شرکت شما
  • نام تجاری
  • منافع و علایق مشتری شما

این یک محتوای "مرتبط" است... . محتوایی که مربوط با اهداف شرکت‌ها و برندها است. مطمئن شوید که محتوا با پیام شما ارتباط دارد و متناسب با وظایف و ارزش‌های شرکت شما تولید شده است.

 درس 3: خلق گفت و گو ها

کوکا کولا متوجه شده است که مصرف کنندگان، داستان‌ها و ایده‌های بیشتر از خود آن ها خلق می‌کنند بنابراین با هدف دامن زدن به گفت و گوها و سپس نسبت به آن مکالمات در طول 365 روز " کنش" و "واکنش" نشان می‌دهند. "فناوری‌های انتشار" جدید درشبکه‌های توییتر، یوتیوب و فیس بوک ارتباط بیشتر و گسترده‌تری را فراهم می‌آورد و مصرف کنندگان نسبت به قبل توانمندتر می‌شوند.

تنها به انتشار محتوا نپردازید بلکه با مخاطبان و افراد قبیله خود در تعامل باشید.

 
درس 4. حرکت در راستای بیان داستان پویا

در گذشته و در رسانه های سنتی، داستان سرایی ایستا و ساکن و یک خیابان یک طرفه بود. تلویزیون و روزنامه ها برای شما برنامه پخش می‌کردند بدون آن که هیچ معنایی از تعامل وجود داشته باشد.

کوکا کولا به این واقعیت پی برده است که باید با استفاده از وب سایت‌های اجتماعی، کسب و کار خود را رشد دهد. آن ها نیاز دارند که از" داستان سرایی یک سویه" به سوی " داستان سرایی داینامیک و پویا" حرکت کنند. 

این به معنی آن است که شما باید به داستان اجازه دهید تا همچنان که شما با مشتریان خود در تعامل و گفت و گو هستید، تکامل یابد.  شما نیازمند آن هستید که با مشتریان خود از طریق بسیاری از رسانه‌های گوناگون و شبکه‌های اجتماعی گفت و گو کنید.

داستان سرایی  از شکل استاتیک و همزمان به شکل چند وجهی، تعاملی و قابل انتشار نقل مکان کرده است.  

درس 5: با ایجاد محتوای خود، شجاع و خلاق باشید

بخشی از استراتژی محتوا جدید کوکا کولا پاسخ به اصل سرمایه گذاری 70/20/10 برای ایجاد "محتوای سیال" می‌باشد.

70 درصد محتوای شما باید کم خطر باشد. (باید به آسانی انجام شود و تنها 50 درصد از وقت شما را بگیرد.)

20 درصد از خلق محتوا باید درآنچه انجام می‌دهید، تغییرات و نوآوری بوجود آورد‌ و ایده‌ها را بیشتر براساس جریان اصلی ارتباطات خود گسترش دهد.

در نهایت10 درصد از بازاریابی محتوا، ایده‌های با قدرت ریسک بالا هستند که تجربی و برای برخی مخاطبان جذاب خواهد بود. درس‌های آموخته شده از محتوای 10 درصد، می‌تواند آن ها را نسبت به اینکه مراحل بعدی برای تولید محتوای 70 درصد چه چیزهایی باشد، آگاه سازد.

این موارد یک طرح اولیه برای حرکت از گسترش مقالات سفید به سمت تلاش در خلق محتواهای دیداری‌تر، شجاعانه‌تر و تعاملی‌تردر دنیای وب می‌باشد که محتوای تعاملی و چندرسانه‌ای را درآغوش گرفته است.

 دیگر30ثانیه آگهی تلویزیون پادشاه نیست

کوکا کولا به این نتیجه رسید که جهان دیگر از تبلیغات تلویزیونی 30 ثانیه‌ای نقل مکان کرده است. بنابراین برندهای قدیمی و بسیاری از کسب و کارها دیگررسانه‌های اجتماعی را به عنوان بخشی از استراتژی بازاریابی خودشان در آغوش گرفته‌اند. ما نیازمند آن هستیم که به سوی یک مدل همکاری مصرف کننده واقعی حرکت کنیم که گفت و گوها و صحبت‌هایی را به همراه دارد و نظریه‌های تکرار شده بسیار در ایجاد محتوا را می‌پذیرد.

یادگیری این که چگونه گفت و گوها، کنش و واکنش افراد را تحریک کنیم، هرگز بسیار مهم نبوده است.

ایده‌های مصرف کنندگان، خلاقیت و گفت و گوها با تکامل شبکه‌های اجتماعی راه اندازی شده است. یادگیری شیوه به کار بردن و گردآوردن گفت و گوها برای افزایش قابلیت دیداری برند شما، در حال حاضر یکی از بخش‌های مهم استراتژی بازاریابی شماست.

 شما چطور؟

آیا شما گفت و گوهایی را در بازاریابی خود ایجاد می‌کنید؟ چه تعداد از مردم درباره داستان‌های شما در فیس بوک صحبت می‌کنند؟

آیا محتوای شما سیال، مرتبط  و چند چهره است؟

[ جمعه ٥ مهر ۱۳٩٢ ] [ ۱٢:۱٦ ‎ب.ظ ] [ معصومه رشیدی ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
صفحات اختصاصی

آرشيو مطالب
امکانات وب