مروری بر عملکرد روابط عمومی‌ها در سال 2014

برندگان دنیای روابط عمومی
1. عکس سلفی اسکار سامسونگ
تیم بازاریابی سامسونگ بعد ار انتشار یک عکس سلفی از هنرمندان شرکت کننده در مراسم اسکار 2014 توسط تلفن همراه آلن دیجنرس مجری این مراسم، توجه جهان را به خود جلب کرد و رکورد عکس سلفی را شکست. سامسونگ در مراسم جوایز اسکار 2014، در مجموع 20 میلیون دلار برای تبلیغات هزینه کرد. با این حال این برند به طور کامل از این تصویر معروف به طور کامل برای خود برنامه ریزی نکرد. اسکار برخی از اعتبار حاصل شده خود را مدیون آلن دیجنرس است که به شبکه ABA گفت قصد دارد در طول برنامه تعدادی عکس «سلفی» بگیرد. ABC به او پیشنهاد کرد که از سامسونگ گالکسی نت 3 برای عکس گرفتن استفاده کند چراکه این برند قبلا اسپانسر مراسم اسکار بود. اگرچه این عکس سلفی رکورد بیشترین عکس توییت شده در طول تاریخ سایت توییتر را شکست اما به احتمال زیاد توسط مجریان سامسونگ برنامه ریزی نشده بود. تکنیک‌های بازاریابی باورنکردنی یکپارچه در نهایت به موفق ترین شاهکار سال روابط عمومی منتهی شد.

2. چالش سطل آب یخ
تعدادی از محققان بازار توانسته‌ بودند موفقیت انفجاری چالش سطل آب یخ را پیش بینی کنند. چالشی که شرکت کنندگان در آن باید سطل آب یخ را بر روی سر خود خالی می‌کردند و یا اینکه مبلغ بالایی را به موسسه Amyotrophic Lateral Sclerosis(ASL) کمک نمایند. تعدادی از شخصیت‌های سیاسی و افراد مشهور در ژوئن سال 2014 به این کمپین ملحق شدند. اگرچه منابع و سرچشمه‌های چالش نامفهوم و گنگ بود اما موسسه ALS به دلیل کسب توجه میلیون‌ها نفر از سراسر جهان اعتباری کسب کرد. این سازمان خیریه گزارش کرد که بواسطه ماهیت ویروسی چالش سطل یخ، 100 میلیون دلار بیشتر به حساب این موسسه واریز شد. این حرکت شاید گسترده‌ترین موفقیت‌ سال روابط عمومی بود چراکه شرکت‌کنندگان برجسته‌ای مانند باراک اوباما، بردلی کوپر(بازیگر تلویزیون، سینما و تئاتر آمریکایی )، جرج آر. آر. مارتین(نویسنده و نمایش‌نامه‌نویس آمریکایی) و تایگر وودز(گلف‌باز حرفه‌ای) را دربرمی‌گرفت. موفقیت روابط عمومی در چالش سطل آب یخ به این زودی‌ها فراموش نمی‌شود.

3. کافه گربه Purina
برند مشهور مواد غذایی حیوانات خانگی به نام Purina با باز کردن یکی از اولین «کافه گربه‌ها» در ایالات متحده آمریکا به پیشرو در این امر تبدیل شد. کافه گربه « pop-up» این کافه در اواسط ماه آوریل سال 2014 در شهر نیویورک سیتی شروع بکار کرد. اگرچه Purina رویدادی بود که کمتر از یک هفته طول کشید اما سرو صدا و صحبت‌های زیادی پیرامون این برند به وجود آورد و توجه‌ها را به سوی مورد خوبی جلب کرد ـ واگذاری حیوانات خانگی. این برند مشتریان را تشویق کرد تا دوستان گربه‌ها موجود در کافه را در اختیار آنها قرار دهند. شاهکار بازاریابی Purina در نهایت یک موفقیت شگرف بود؛ جذب مشتری از سراسر کشور و جلب توجه رسانه‌ها از سراسر جهان. هزاران نفر به کافه می‌آمدند تا گربه‌ها را از راه دور تماشا کنند. کافه گربه Purina واقعا یک موفقیت دلگرم کننده و امیدبخش به وجود آورد.


بازندگان روابط عمومی در سال 2014
1. سقوط پی در پی هواپیمای مالزی
سال 2014 احتمالا به عنوان یک سال بدنامی و سابقه‌ای بد برای خطوط هواپیمایی مالزی در یادها ماندگار شود. از دست دادن غم انگیز مسافران در پرواز 370 هواپیمایی مالزی در هشتم مارس با سقوط پرواز فاجعه بار ام. اچ 17در 17 ژوییه که به همان اندازه فاجعه بار بود دنبال شد.
در یک یادداشت، گزارش ضایعات سه ماهه سوم بیش از 170 میلیون دلار اعلام شد. برای خطوط هوایی مالزی همه چیز از بد به سوی بدتر در حال تغییر بود. شرکت مربوطه در ماه‌های بعد از سقوط هواپیما تعدادی توییت به اشتراک گذارد و تلاش کرد تا باور و اعتماد مشتریان به این برند را بازگرداند با گفته‌های نظیر« اگر شما دیروز به زمین افتاده‌اید، پایین نمانید. خیلی سریع بلند شوید» و این یعنی یادآوری وقایع ناگوار سقوط وجشتناک هواپیما. توییت دیگری از خوانندگان می‌پرسد« آیا می‌خواهید به همه جا سفر کنید اما نمی‌دانید کجا؟» این گفته‌ها به این شکل در اذهان متجلی می‌شود که آیا خطوط هوایی مالزی می‌تواند فاجعه غم انگیز ناشی از حوادث 2014 را زنده نگه دارد؟ دو حادثه سقوط و از دست دادن مسافران شرکت هواپیمایی مالزی به احتمال زیاد تا دهه‌های آتی در اذهان حافظه عموم باقی می‌ماند.

2. هک شرکت سونی پیکجرز
در 24 نوامبر یک گروه از هکرها که تحت عنوان محافظان صلح شناخته شدند، مقدار بسیاری اطلاعات محرمانه که توسط شرکت سونی پیکچرز برگزار شده بود را منتشر کرد. رسوایی که بر جنجال پیش آمده پیرامون فیلم کمدی ـ  سیاسی «مصاحبه» متمرکز و به ایجاد امواجی در سراسر دنیا منجر شد. دولت ایالات متحده آمریکا در ابتدا دولت کره شمالی را متهم به هک کردن شرکت سونی پیکچرز نمود، چراکه طرح فیلمنامه بر ترور رهبر این کشور متمرکز بود. اگرچه نادرست بودن این اتهام بعدها ثابت شد، افراد در سراسر این کشور عصبانی شدند. در نتیجه رسوایی هک، سونی انتشار فیلم مصاحبه را لغو کرد و سپس تنها چند روز بعد در بیانیه خود ضمن عقب نشینی، به نمایش فیلم در برخی از سینماهای منتخب ایالات متحده پرداخت. سایر ایمیل‌های منتشر شده توسط گروه هک کننده، مجریان استودیو را در یک نور بسیار بد ترسیم کرد و باعث تنش در میان بسیاری از متخصصان صنعت گردید. اگرچه اخبار رسوایی در نهایت به تدریج متوقف شد اما شهرت شرکت سونی تا حد قابل توجهی توسط این رویداد خدشه دار شد. این کمپانی به یک روابط عمومی متبحر و عالی در سال‌های پیش رو نیاز خواهد داشت اگر آنها می‌خواهند بر رسوایی به وجود آمده در سال 2014 غالب شوند.

3. ادعای تجاوز بر علیه بیل کازبی
در سال 1984، سریال آمریکایی The Cosby Show توسط شبکه NBC آمریکا عرضه شد. بیل کازبی در نقش رییس خانواده، یک پدر اخلاقی و خوش چهره ظاهر شد. سی سال بعد شهرت بیل کازبی لکه دار شد. اواخر سال 2014، بیش از 26 شاکی سر برآوردند که هر کدام ادعا می‌کردند توسط بیل کازبی مورد تجاوز قرار گرفته‌اند. موضوع تکان دهنده‌تر این بود که بسیاری از شاکیان زیر سن قانونی بودند؛ آنها ادعا می‌کردند که به آنها مخدر خورانده شده بود. اگرچه این رسوایی به اندازه کافی شوک آور بود اما تیم روابط عمومی کازبی به شیوه‌ای عجیب واکنش نشان داد. تلاش برای تخفیف دادن وضعیت پیش آمده. دست اندرکاران روابط عمومی «کازبی مولد الگوهای رفتاری» را مدت کوتاهی بعد از روشن شدن این وقایع در توییتر منتشر کردند. افراد عصبانی صاحب حق مکررا با خلق تصاویر الگوهای رفتاری، اتهام تجاوز را تذکر می‌دادند. افراد حقوقی و متخصصان روابط عمومی تلاش می‌کردند تا بسیاری از شاکیان را بی اعتبار نمایند و به شدت تمامیت افرادی را که مدعی بودند به چالش کشیدند. بیل کازبی شاید در سال 2015 به سوالات بسیاری از عموم مردم پاسخ دهد. اگر چنین نباشد، این احتمال وجود دارد که فاجعه بوجود امده توسط روابط عمومی تا چندین ماه دیگر به تاخیر بیفتد.
قطعا سال 2014 سالی به یاد ماندنی در دنیای روابط عمومی است. اگر تراژدی‌های بوجود آمده با چندین موفقیت بزرگ فراموش شود اما خشم ناشی از رسوایی‌ها هیچگاه فروکش نخواهد کرد. با توجه به اثرات بلند مدت این موارد روابط عمومی، به نظر می‌رسد شایسته است یک چیز گفته شود« روابط عمومی سال 2014 واقعا جهان را تغییر داد».

منبع: کاوشگران روابط عمومی

/ 0 نظر / 6 بازدید